בשנת ה’תר”פ (לפני מאה שנה ויותר), מדען יפני בשם ואסאבורו אואישי גילה את זרמי הסילון. למה אני ואת צריכות את זרם הסילון? למשל, כי אם אנחנו טסות לארצות הברית מארץ ישראל, זה ייקח 11 וחצי שעות. וכשתחזרי? זה ייקח לך 10 ורבע שעות. למה? זרם הסילון ‘דוחף’ את המטוס מהר יותר. יש גם המצאות שפחות שימושיות ליום-יום שלך, כמו תכנונים מדעיים להפיק אנרגיה מתחדשת באמצעות טורבינות שיועלו לגובה של זרם הסילון באמצעות עפיפוני ענק או צפלינים [=כעין דאונים או בלונים פורחים] ויהיו מחוברים בכבל חשמלי לאדמה.
אבל עד לרעיונות החדשניים של ייצור חשמל מזרם הסילון, חברות התעופה הן הנהנות העיקריות מממצאי המחקר הזה.
למה?
כי כבר מימי התעופה הראשונים ועד היום – דלק היה סיפור יקר. היה ועודנו. ואם טסים שעה ורבע פחות? חוסכים דלק. וכשחוסכים דלק – חוסכים כסף ומגדילים את הרווח לחברת התעופה.
ברגע שהנקודה הזאת ברורה לנו, מה שנשאר לא ברור זה איך לוקח לתגלית הזאת די הרבה שנים להתגלות. בשנת ה’תר”פ המדען היפני מפרסם את המחקר שלו באספרנטו, שהיא שפה בינלאומית, ועדיין מטוסים ממשיכים לזלול דלק בטיסות נגד זרם הסילון עד סוף מלחמת העולם השניה, בשנת ה’תש”ד. זה לא שפתאום אחרי 24 שנים מישהו החליט להתייחס למחקר היפני הזנוח, אלא שטייסים מארצות הברית שטסו לאנגליה, בעלת הברית שלהם, גילו פתאום שהדרך מתקצרת להם בלי לזלול אפילו טיפה אחת נוספת של דלק. במקביל, היה גם טרור יפני לא ממש סימפטי: בלוני תבערה שהועפו עם זרם הרוח כמתנה מהיפנים לאמריקאים שהתקרבו אליהם.
שאלת את עצמך למה המדען היפני ומחקרו שהיה חוסך המון כסף – נשארו מבוישים בצד?
אוהו. התשובה ממש פשוטה: יפן וארצות הברית בתקופת מלחמת העולם הראשונה הם לא משהו מבחינת הקשר ביניהם. הם לא רק זרים מוחלטים, אלא על גבול העוינות. ובמלחמת העולם השניה, כמו שאנחנו יודעות, הם גם חצו את הגבול. היפנים עם טייסים מתאבדים והאמריקאים עם פצצות אטום. ידידותי זה בטוח לא היה.
עכשיו את כבר מבינה למה אנשים זרים לא יקנו ממך לעולם? פשוט לא מעניין אותם כמה כסף תחסכי להם בזה שהם יקנו את השירות שלך או כמה כאבי ראש וכאבי לב תורידי מהם כשיקנו את המוצרים שלך.
את זרה בשבילם.
הם לא מאמינים בך.
ובואי נקרא לילד בשמו: יש סיכוי לא רע שהלקוחות הפוטנציאליים שלך עוינים אותך. כן. ממש ככה. כי יש יותר מדי אנשים בגיל 20 פלוס ששונאים שמוכרים להם. ואם את רוצה שיקנו ממך – את אוטומטית לא רק זרה שאין להם סיבה לקנות ממך בכלל, אלא גם גוף עוין שזומם לדחוף להם שיחת מכירה או רחמנא ליצלן מכירה ממש. אחת כזאת שעלולה לחמוס את כספם שעבדו עליו ולדחוף להם בכוח שירות או מוצר שלא ברור להם בכלל למה לקנות אותם ממך.
נסכם?
הנה שלוש הסיבות למה אנשים שלא מכירים אותך ולא סומכים עליך בדרך כלל לא יקנו ממך:
חוסר מודעות: אם מעולם לא שמעו עליך או על העסק שלך לפני כן, לא סביר שיבטחו בך מספיק כדי לבצע רכישה. המודעות לעסק שלך ואמינות השירות או המוצר שאת מוכרת חיונית לביסוס אמון התחלתי של לקוחות חדשים. גם אם לא ירצו וירוצו מיד לקנות, שלפחות יתעניינו! שלפחות יידעו שקיים דבר כזה!
פחד מסיכון: אנשים שלא מכירים אותך או את העסק שלך עשויים להסס לקחת סיכון ולבצע רכישה. ובצדק. בזבוז כספם על מוצר או שירות שאינו עונה על הרצונות שלהם הוא סיכון. או אפילו גרוע מזה? אולי זו הונאה. חברת תראנוס האמריקאית, למשל, נפתחה בשנת ה’תשס”ג על ידי אליזבת הולמס בת ה-19. החברה טענה שיש לה את פריצת הדרך ל-200 בדיקות דם ממבחנה אחת. זוכרת את חיסכון הכסף של דלק המטוסים בגילוי זרם הסילון? גם ההבטחה הכביכול מדעית של תראנוס עוררה התרגשות אדירה. לא פחות מ-700 מיליון דולר הושקעו בתראנוס ממשקיעים פרטיים שקנו את הלוקש, עד שמייסדת החברה ובעלה הלכו לכלא האמריקאי, אחרי שסיימו לנגב לא מעט כיסים מהכסף שהיה בהם. סיפורי עוקצים לא חסרים, ואם את עצמאית או שפתחת עסק – כל עוד לא הוכחת אחרת, את חשודה כמי שהולכת לסכן את כספם של הלקוחות שלך.
היעדר הוכחה חברתית: אנשים נוטים להסתמך על חוויות ודעות של אחרים כדי לקבל החלטות קנייה, במיוחד כשמדובר במותגים או עסקים לא מוכרים. אם אין לך לקוחות קיימים או ביקורות חיוביות, זה יכול להיות מאתגר עד מאתגר מאוד לשכנע לקוחות פוטנציאליים להיות שפני הניסיון שלך.
כותבת שורות אלה, לצורך הדוגמה, קיבלה הכשר רשמי מהוועדה לביקורת ספרים (לחצי לצפיה)
על ספרה הראשון ‘אלף לעסקה’ (לשעבר: מאפס לאלף).
בעזר השם גם ספר זה, לפני הגשתו לדפוס, יישלח לוועדת הרבנים,
על מנת להביא לציבור מוצר שיש חותמת על כשרותו.
זה לא אומר שרוב הסופרות החרדיות עם חותמת הכשרות על ספרן…
אבל היות שמדובר בספר מקצועי שאין הרבה כמוהו בציבור שלנו – זה חשוב לי.
אגב,
האם ההכשר משפיע במשהו על הקטנת הרתיעה שלך מהספר שלי?
אשמח שתשתפי אותי במייל המופיע בתחילת הספר.
זה מעניין אותי.
בשנת ה”א אלפים פ”ד, אי פעם לפני כשבע מאות שנה, היה סוחר ונציאני בשם מרקו פולו שנדד מוונציה האיטלקית עד בייג’ינג שבסין, הביא משם מוצרים למכירה וסיפר לא מעט סיפורים צבעוניים ומעוררי עניין שסחפו אליו קהל גדול ומאוד עזרו לו במכירות.
זה שהחיים שלו היו מרתקים – על זה אף אחד לא חולק, אבל האם הסיפורים שלו היו אמיתיים והוא ביקר בסין וקנה שם את הסחורה או שערבב סיפורים ששמע עם דמיונות פוריים? על זה היו ויכוחים לא מעטים בין החוקרים. ההיסטוריונית יוליה ברשדסקי-ליבוביץ’ עשתה לזה סוף, וקבעה חד-משמעית עד כמה שבידה להכריע – שמרקו פולו דיבר אמת.
נכון, הוא עשה כסף גם מזה שכל קניית מוצר אצלו לוותה בסיפורים ססגוניים וגם מכתיבת והפצת עותקים לא מעטים מהספר שלו ‘מסעותיו של מרקו פולו’. אם ניקח בחשבון שמדובר על העידן שלפני המצאת הדפוס, וסופרים ישבו ואימצו עיניים ואצבעות הידיים כדי להעתיק אין ספור עותקים מהספר הזה – נבין ששיווק הוא בטוח ידע טוב, מרקו פולו הזה.
הספר עצמו דווקא די משעמם:
הספר היה מה שנקרא בימינו ‘ספר מקצועי’ – לסוחרים שרוצים לסחור עם סין הנידחת, כחמש מאות שנה לפני המצאת הרכבות, ומי מדבר על מטוסים. פולו מביא בספרו תיאורי ערים עם נופך כלכלי ומסחרי מובהק: באילו מקומות אפשר לקנות אילו סחורות, תיאורי בעלי המלאכה (אין מפעלים עדיין, כן? כל מוצר מיוצר ידנית), תיאור על שליטי האזור ועל התנהגות האוכלוסייה בינה לבין עצמה וכלפי זרים, בתוספת סיפורים מקומיים שמדגימים איך זה. בקיצור, פולו כיוון את הטקסטים שכתב לסוחרים שרוצים להגיע למזרח אסיה, אבל לגמרי בטעות סיפק חומר קריאה מרתק לאוהבי חדשות וסיפורים אקזוטיים.
אם נבין שסין בזמן ההוא היתה מעצמה, ורק לה היו שטרות כסף מנייר, שירותי דואר ברחבי האימפריה שלה ועוד שלל המצאות מרתקות – נבין שבאופן אינטואיטיבי, ובלי לדעת שזה מה שהוא עושה, מרקו פולו עבד נהדר מבחינה שיווקית.
בואי נלמד ממנו קצת:
במהלך מסעותיו, מרקו פולו גילה מגוון רחב של מוצרים וסחורות חדשות, שבקושי היו מוכרות באירופה. הוא הבין את הפוטנציאל המסחרי, אבל מעט מאוד אנשים ידעו שהמוצרים האלה קיימים, וכשידעו, לא הבינו למה להם לקנות אותם בכלל. יש הטוענים שפולו הביא תה ומשי ואחרים אומרים שהביא אבני חן, פורצלן, כלי שנהב וידע איך להכין שטרות כסף, בכל מקרה: הוא רצה למכור דברים שאנשים לא הכירו.
דבר אחד בטוח לכל הדעות: מרקו פולו קיבל שם, כבר בדורו, של גוזמאי גדול. אף אחד לא האמין לו. הסיפורים היו פנטסטיים מדי. האירופאים התקשו להאמין שאנשים עם עיניים מלוכסנות הקימו אימפריה עם הבדלי תרבות גדולים כל כך. בשביל לשבת ולתרגם את ספר הסיפורים שלו לכמה וכמה שפות – זה היה בסדר, אבל בתור תעסוקה לשעות הפנאי המעטות. לא בתור משהו אמיתי.
כדי לטפל בבעיה הזו, מרקו פולו השתמש באסטרטגיה מוכרת מאוד בדורנו: המשפך השיווקי.
הנה השלבים:
השיטה עבדה טוב כל כך, שמרקו פולו הפך למותג של סוכנויות נסיעות, נמל תעופה איטלקי, ואפילו השוק בעכו העתיקה נקרא מרקו פולו…
וכמובן, הוראה מודל השראה למשווקים עד היום.
בואי נסכם מה היה לנו פה:
5 השלבים שאדם צריך לעבור מאז שהוא זר מוחלט שלא מכיר את המוצר או השירות הנמכר ואין לו שום סיבה לקנות, עד שהוא מוכן לפתוח את הארנק כדי לקנות ממני.
חמשת השלבים האלה ידועים בתור מסע הלקוח או משפך המכירות או המשפך השיווקי,
הלוא הם: מודעות, עניין, התלבטות, רכישה, נאמנות
נאמנות היא דבר חשוב.
אבל איך שומרים על קשר עם לקוחות בלי להיות נודניקית סדרתית?
לדוגמה: הטבות לקניות חוזרות, תקשורת מותאמת אישית (קיבלת פעם איחולי מזל טוב ליומולדת משירותי הבריאות, למשל?), שירות לקוחות מעולה (חלפים למוצרים פיזיים, טיפים בנותני שירות) ותוכניות לטווח ארוך.
המטרה שלך היא ליצור חוויה חיובית שתעודד את הלקוחות לחזור ולהמליץ על העסק שלך.
ברגע שהבנת את 5 השלבים הללו של מסע הלקוח,
את יכולה להגדיל את הסיכוי שלך להפוך זר מוחלט ללקוח נאמן.
מאז שאת עושה למסע הזה אופטימיזציה –
את גם מגדילה את שביעות הרצון של הלקוחות, וגם את ההכנסות שלך.
פרופסור לפסיכולוגיה חברתית בשם רוברט ב’ צ’לדיני (אמור להיות בן 77 בזמן כתיבת מילים אלה) גיבש את התיאוריה ואת הפרקטיקה של השכנוע (מצד המוכר) ושל ההיענות (מצד הקונה), וממש פירט בשיטה מסודרת שישה עקרונות מרכזיים של השפעה ואיך ליישם אותן בעסקים ובחיי היומיום.
אגב, שימי לב שאף אחד לא אוהב מתנות מקרציות. תשמרי על דיסטנס גם אחרי שנתת את המתנה.
את יכולה להשתמש בעיקרון הזה על ידי עידוד לקוחות להתחייבויות קטנות: הרשמה לניוזלטר או מילוי פרטים בכרטיס מועדון, למשל, מה שיכול להגדיל את הסבירות לרכישות עתידיות.
כזכור, את יכולה להשתמש בעיקרון הזה על ידי הבאת המלצות של לקוחות או אנשים מוערכים שיחוו את דעתם על כדאיות/כשרות/הוגנות ההצעה שלך.
מלבד מצוות ‘לא תעשה’ הקשורות לתחום, יש גם המלצות לעשייה חיובית: תני תוכן ופעילות שהלקוחות שלך אוהבים. דברי בסגנון שהם אוהבים. למשל, מאז שחברת טרה השיקה שוקו ללא תוספת סוכר, אני רוחשת לה חיבה וקונה לילדי (ולפעמים גם לעצמי…) את השוקו שלה. אני אפילו חושבת שהטעם של השוקו של המתחרים, זה עם הסוכר, הוא גם גרוע יותר, לא רק בריא פחות.
למה שלא תשקיעי כמה דקות מחשבה בפיתוח החיבה של הלקוחות שלך לדברים שאת מוכרת להם?
את יכולה להשתמש בעקרון זה על ידי הצגת המומחיות שלך (תעודות, מספר שנים בתחום, מקומות שלמדת בהם, לוגואים של לקוחות מפורסמים שלך), או על ידי שימוש בהמלצות של קולגות ידועות בענף שלך.
את יכולה להשתמש בעיקרון הזה על ידי יצירת מחסור: תני הנחות לזמן מוגבל או הטבות לכמות מוגבלת של לקוחות.
זהירות!
מי שמשקר בדברים האלה – לא מרוויח.
שקר ופחתא הולכים יחד מאז ימי המבול. אין שום בעיה לדבר אמת ולייצר מהדורות מוגבלות אצלך בעסק. תחשבי על משהו. אם לא תמצאי – בואי נדון על זה.
לסיכום:
הבנה של העקרונות ומימוש חכם ושיטתי שלהן, יעזור לך למכור ויעזור ללקוחות שלך לקנות.
די ברור שאסור להעתיק, נכון? תהיי הוגנת ואל תשמרי לך עותק מצולם בצד.
לא לעצמך ולא למשפחה או חברות או שכנות או כל יצור אנושי אחר.
אם את בליגת האלופות – קראי להנאתך, ואת גם מוזמנת לשאול בפורום לגבי היישום אצלך בעסק.
ברגע שמפסיקים את המינוי – אין רשות להשתמש.
בעזר השם אעדכן כשהספר יודפס ואפשר יהיה לקבל אותו במשלוח הביתה.
אז מה היה לנו פה בפרק?
אל תשכחי שבסוף המאה ועשרים שלנו נישאל ‘נשאת ונתת באמונה’?
בואי נזכור את זה תוך כדי שימוש בכלים שלפעמים מסחררים אותנו בכוח שהם מעניקים לנו.