הפרק השבועי מתוך 'אליפות בשיווק'

מזר מוחלט ועד לקוח - ציוני דרך

  • לכאורה, מה זה משנה לשיווק שלך כמה כסף את צריכה, לעצמך או למשפחה שלך? התכנסנו כאן בשביל לדבר על ההכנסות, לא בשביל ההוצאות, נכון? ועדיין, הסיבה הפשוטה לדבר על מספר היעד שלך כאן ועכשיו היא כדי לדעת לאן להגיע. אם לא משנה לך לאן תגיעי – לא משנה מה תעשי.
    אבל אם, למשל, ברור לך שאת רוצה בכל חודש רווח של 10 אש”ח בנטו מהעסק שלך או 47 אש”ח בנטו בכל חודש מחדש – פתאום נפתחות לך אפשרויות שלא היו עד עכשיו.
    פתאום הדברים מסתדרים, כי אפשר להגיע ליעד דרך שאלות כמו:
    כמה עולה המוצר/השירות שלי?
    כמה אני צריכה למכור בכל חודש מכל סוג כדי להגיע ליעד?

אם ככה, בואי נדייק את הדברים. 

הגדרת יעד פיננסי ברור לעסק חיונית מכמה סיבות:

  • 1. תכנון אסטרטגי ומיקוד: יעד פיננסי ברור מספק כיוון ומיקוד לתכנון אסטרטגי. זה עוזר לך, בעלת העסק, להגדיר את היעדים שלך ולהתאים את המשאבים והמאמצים שלך כדי להשיג אותם. כשהמטרה הפיננסית מוגדרת היטב (אני רוצה 47 אלף שקלים שיישארו לי בכיס, אחרי ניכוי מע”מ), קל יותר לפתח אסטרטגיות שניתן לפרק לפעולות ברורות. קל יותר לקבל החלטות מושכלות התומכות בבריאות הפיננסית של העסק שלך. יעד פיננסי ברור משמש כמפת דרכים שמנחה את הפעילות שלך ומבטיחה שכל מרכיבי העסק פועלים למען מטרה משותפת.

ומטרת העסק שלך, בואי ניזכר בזה, היא לפרנס אותך…

  • 2. מדידת ביצועים ויכולת הערכה: הגדרת יעד פיננסי ברור מאפשרת מדידה והערכה יעילה של ביצועים. את יכולה פשוט לשאול את עצמך וגם לקבל תשובה חד משמעית: הגעתי ל-47 אש”ח שרציתי או לא? ובכמה אני רחוקה משם? ומהם הדברים שקנו ממני והביאו את הסכום הזה?
    קביעת יעדים פיננסיים ספציפיים, כמו: צמיחה בהכנסות, רווח נקי או החזר על השקעה, עוזרת לעסק לעקוב אחרי ההתקדמות לאורך זמן ולהעריך את הביצועים בבהירות מוחלטת. קביעת היעד מספקת כלי להערכת האפקטיביות של האסטרטגיה הקבועה שלך או של יוזמות חדשות שמתחשק לך להרים. זה גם עוזר לך לזהות אזורים לשיפור ולבצע התאמות נדרשות כדי להישאר על המסלול. השוואה שוטפת של היעד הפיננסי שלך מול המצב בשטח מאפשר לך לנקוט בפעולות מתקנות במהירות ולהתייעל כלכלית.
  • 3. מוטיבציה ואחריות: מטרה פיננסית ברורה יוצרת מוטיבציה. פתאום ברור לך למה את עושה מה שאת עושה בעסק ולא במסגרת תחביב, וגם ברור לך מה המשפחה שלך הולכת להרוויח מזה. אנשים הם זן כזה של יצורים, שכשהם מבינים מה היעד הפיננסי של העסק, הם יכולים ליישר קו ולכוון את המאמצים שלהם להשגת היעד. יעד פיננסי מוגדר היטב גם מקדם אחריות. זה עוזר לך לקחת אחריו על התוצאות, פשוט כי אין לך ברירה. את יכולה לראות ישירות את הקשר בין הפעולות בעסק לבין הכסף שנכנס. האחריות הזו מטפחת תרבות של ביצועים ומשמשת זרז לא רע בכלל לפעולות ממוקדות ואפקטיביות.
  • הבנו למה שווה לך להציב יעד פיננסי חד משמעי.
    בואי נבין עכשיו איך את קובעת את המספר הזה, ונקבע אותו דרך הצורך והרצון: 

צורך – כי אם תשיגי יותר כסף מקסימום תבזבזי אותו, אבל אם תשיגי פחות – תישארי לחוצה כלכלית, ואז, מה עשינו?
רצון – כי יש דברים שאת רוצה לקנות בכספך, הגם שאת לא ממש צריכה אותם רציונלית. ולרגש, ועל זה נדבר בהמשך, יש שכל משלו. הוא חשוב בשביל התנעת המנוע שלך, שתרצי להמשיך ולעסוק בעסק. 

נוסחת היעד הפיננסי שאת צריכה

הוצאות שוטפות שלך ושל המשפחה שלך במשך חודש

+

הפרשה חודשית של הוצאות שנתיות של הנ”ל (פסח, החופש הגדול)

הפרשה חודשית של הוצאות חד פעמיות (X בר מצוות, X חתונות, X קניות דירה) 

 =

הסכום שאת צריכה לחודש: _______

יש לנו את הסכום שאת צריכה? 

נהדר. 

בואי נתקדם אל – 

נוסחת היעד הפיננסי שאת רוצה

הסכום שאת צריכה לחודש

+

הפרשה חודשית לפינוקים קטנים (חטיף יקר? נסיעה לים?)

הפרשה חודשית להגשמת חלום (טיסה לאן-שהוא? חופשה זוגית/משפחתית?) 

 =

הסכום שאת רוצה לחודש: _______

עשית את התרגיל? 

הגעת לסכום סופי? 

יופי. הנה יש לך את המספר ביד. אל המספר הזה את רוצה להגיע. 

רגע… 

את לא מרוצה ממה שקיבלת? חוששת שזה גבוה מדי? זה בסדר. כשהיעד גבוה ואת מתאמנת מספיק ויודעת מה לעשות, בעזר השם תוכלי להגיע אליו בסוף.

היעד נמוך מדי? אם ככה, אולי חסרים שם דברים שאת צריכה או רוצה…

    • הצבת יעד פיננסי ברור וחד משמעי, גם כשהוא מופרך, ורחוק מאוד מהיעד המקובל בנישה, עדיין עוזרת מאוד. לא מאמינה לי? בואי נצלול קצת להיסטוריה…
    • בסוף שנת ה’תר”ל, ג’ון ד’ רוקפלר, מייסד חברת Standard Oil Company, הציב יעד פיננסי ברור לעסקיו. רוקפלר שאף להשיג רווח נקי של מיליון $ בשנה, שהיה סכום יוצא דופן באותה תקופה.
    • כמובן שהוא לא התחיל בתור חברה ענקית עם יעדים שאפתניים, הוא התחיל צנוע, אבל חלם בענק וחתר להגשים את החלום שלו דרך מספרים ברורים וצעדים שמובילים אל המספר שלו. 
    • הגרסה המקורית של חברת Standard Oil Company נקראה בתחילה בשם Standard Oil Company of Ohio והמשרדים הראשיים שלה היו בקליבלנד, אוהיו. זו היתה הגרסה הראשונה של מה שבסופו של דבר הפך לאחד התאגידים הגדולים והמשפיעים ביותר בעולם באותה תקופה.
    • תחת הנהגתו של רוקפלר, Standard Oil התמקדה בבקרת עלויות, יעילות ואינטגרציה אנכית כדי להשיג את היעד הפיננסי השאפתני שלה. החברה גם הטמיעה פרקטיקות חדשניות, כגון הנחת מסילות ברזל להובלת הנפט שאותו ייצרה ורכישת חברות מתחרות כדי להרחיב את נתח השוק.
    • והנה הבונבוניירה:
      בשנת ה’תר”מ, החברה ששאפה להשיג את הסכום הדמיוני של מיליון $ לשונה, דיווחה על רווח נקי של… למעלה מ-8 מיליון דולר. וכשכבר אי אפשר היה לדבר במספרים מדויקים בלי להסתחרר, שלטה החברה בכ-90% מתעשיית זיקוק הנפט בארצות הברית.
    • הצלחתו של רוקפלר התחילה עם קביעת יעד פיננסי ספציפי. נכון, קצת מופרך, אבל הוא התווה מטרות-משנה איך להגיע ליעד הזה. ולכן, לא רק שהגיע ליעד, אלא גם עקף אותו בגדול. 
    • לא שאני ממליצה לך לקחת את רוקפלר כמודל מוסרי, כן? כי למרות שסטנדרד אויל השיגה רווחים פיננסיים מרשימים, שיטות העבודה של החברה הובילו בסופו של דבר לפירוקה אחרי שלושים שנה. החברה הזאת לא אפשרה לאף אחד אחר לצמוח בתחומה, וממשלת ארצות הברית בגיבוי העם יצא נגדה. כסף בפני עצמו הוא לא מטרה. השאלה היא איך תגיעי לכסף, ובשביל מה את צריכה אותו.

    הדרך שלך אל הכסף היא שאלה מוסרית ובזה אני לא מתערבת. מאמינה שיש לך דמות רוחנית שתקבע בנושאים האלה. ה’למה’ שלך, לעומת זאת, היא שאלה קיומית לעסק. אם לא ברור לך למה את צריכה את הכסף – קשה להניח שתגיעי אליו… זה בדיוק המנגנון להגעה ליעד.

    • ברגע שהבנת למה צריך יעד פיננסי חד משמעי והבנת מהו המספר הספציפי שלך. בואי נתקדם למנגנון שיאפשר לך להגיע אליו, כי רצון מעורפל להצליח לא באמת עוזר. המון פעמים בחייך רצית להצליח, והמון פעמים זה לא הלך, נכון?… בדיוק לכן הפעם אנחנו רוצות מנגנון משומן שאת הולכת לכתוב לעצמך ולהחזיק מול העיניים. 

    המנגנון הזה כולל שש שאלות שאת הולכת לשבת ולענות עליהן בצורה מאוד-מאוד מפורטת: 

    • למה היעד חשוב לי?
    • איך זה יקדם אותי במעגלי החיים השונים? 
    • איך אני ארגיש עם ההתקדמות הזאת?
    • למה אני לא אצליח לעמוד ביעד ?
    • איך אני כן יכולה להתגבר על הקשיים שבסעיף 4? 
    • מה יתן לך אש בעיניים? מה ידליק אותך? מה יעורר בך תשוקה אדירה לעשייה? ומה הפרסים והמתנות שתעניקי לעצמך על כל ביצוע?

    כדי לתת לך השראה, אני משתפת אותך ברשימה האישית שלי:

    • למה היעד חשוב לי?
      • כי אז אני מרגישה שיש לי סדר בראש ובלו”ז
      • אני יודעת למה להקדיש יותר זמן ותשומת לב
      • אני יודעת איך יגיע המימון לחתונות הילדים הבאות, בעזר השם.
      • אוכל לישון רגוע בלי ליצור חובות מנישואי הילדים 
      • לא נצטרך לחיות על הקשקש
      • אוכל להיות פנויה טכנית ורגשית לעזור להרבה נשים להתקדם כלכלית
      • אוכל לעזור לבעלות עסק לעזור לאחרים עם המוצר/השירות הטוב שלהן
      • בעלי יוכל ללמוד בנחת ולהקדיש את עצמו לעזרה לאנשים שהוא משתוקק לעזור להם
      • הילדים שלנו יידעו איך להתפרנס בכבוד כבר מההתחלה
      • נוכל לכבד את השם מהוננו – מאחורי הקלעים של מיזמים שונים

    • איך זה יקדם אותי במעגלי החיים השונים?
      • יאפשר לי להיות עם הילדים שלי מתוך פניות אליהם
      • יאפשר לי להשקיע בזוגיות בלי רעשי רקע
      • יאפשר לי להשפיע טוב על נשים, גם בדברים שלא מניבים כסף, בהכרח
      • יאפשר לי להשקיע בפרויקטים שאני חולמת עליהם, למרות שהם לא מניבים מיד

    • איך אני ארגיש עם ההתקדמות הזאת?
      • ארגיש סיפוק שאני נותנת לילדים שלי את מה שאני רוצה לתת להם בלי עכבות
      • אשמח להיות אישה טובה ופנויה יותר רגשית 
      • אהיה מאושרת עם המשפחה שלי
      • ארגיש טוב בהעצמה אישית וכלכלית לאחרות
      • אתמקד רק בלקוחות שאני רוצה לעבוד איתן – והן רוצות לעבוד איתי
      • אעשה בעסק בעיקר מה שאהוב עלי, והעסק יתן לי כוח להשקיע עוד במשפחה
      • ארגיש שאני מממשת את התפקיד שלשמו נבראתי: בכל דרכיך דעהו

    • למה אני לא אצליח לעמוד ביעד ?
      • כי אתעצל
      • כי אעדיף לעשות מה שנוח לי ולא מה שנכון לעשות
      • כי אשקע בפרטים הקטנים ואשכח להתבונן בתמונה הגדולה
      • כי לא אזכור מה התעדוף בין הדברים הדחופים לחשובים
      • כי אלך לאיבוד בתוך שלל המטלות בעסק והחיים השוטפים
      • כי קשיי תזרים עלולים להסיח את דעתי לכסף זמין, בהתעלמות מהמחיר לטווח ארוך

    • איך אני כן יכולה להתגבר על הקשיים שבסעיף 4? 
      • לשלב עבודות שכיף לי לעשות במסגרת העסק
      • לעבוד מול פרילנסרים שיעזרו לי בחלקים שפחות אהובים עלי 
      • לקבוע לו”ז של סדר יום שבועי – שבוע קודם ולעבור על היומן יום קודם
      • לקרוא את היעד שלי אחת ליום ואת המטרות שלי כדי להגיע ליעד
      • לתעדף ברשימה כתובה בצורה ברורה מה קודם ומה אחר כך 
      • לנשום, ולזכור שיש לי כוח להתאפק מלעשות דברים דחופים על חשבון החשובים
      • לזכור שהדברים שחשוב שייעשו – הם אלה שצריכים להיעשות, ולא משנה איך אני מרגישה ונלחצת מול הדחופים
      • לרשום לי שאם אני עושה מה שלא דחוף רק כי לא נעים לי – לא יוצא מזה טוב
      • לזכור שעבודה רק בשביל הכסף בלי סיפוק – מתסכלת, ועושה אותי עצבנית

    • מה יתן לך אש בעיניים? מה ידליק אותך? מה יעורר בך תשוקה אדירה לעשייה? ומה הפרסים והמתנות שתעניקי לעצמך על כל ביצוע?
      • לזכור ולהרגיש שאני עוזרת לנשים להתקדם, דרך העבודה שאני מבצעת בעסק
      • לאפשר לעצמי לחוש את הסיפוק במימוש הכישורים והכשרונות שהשם טבע בי, ולא לחינם
      • לדעת בבירור שאני ממלאת את תכלית התפקיד שלשמו נבראתי
      • הפרסים והמתנות שלי על עמידה ברשימת הפעולות לביצוע:

    • חטיף חלבון/חטיף אגוזים טבעי/בייביסיטר לשלוש שעות/משהו טוב לקרוא 
    • פריט ביגוד בשבילי/סט מגבות חדש/עציץ חדש
    • חופשה בארץ ליומיים/טיסה לאירופה לשלושה ימים
  • טוב, נו, את רוצה שהעסק יניב כסף. אבל איך זה יקרה???
    בדיוק לכן את צריכה להכיר את מה שאנשים קונים ממך, ובמילים אחרות: המוצרים בעסק ומה שכל אחד מהם מכניס לך.
    בואי נתחיל עם שלישיית המוצרים שרצוי שתחזיקי בעסק: 

מוצר אפס (בחינם ו/או בתשלום סמלי) 

מוצר מאה (בסביבות ה-70 שקלים עד 290 שקלים) 

מוצר אלף (בסביבות ה-700 שקלים עד אלפים בודדים) 

יש גם מוצר רביעי וחמישי שרצוי שיהיו בעסק בהמשך: 

מוצר פרימיום (10 אש”ח ומעלה) 

ומוצר מתמשך (מינוי מכל סוג, שבו משלמים לך מדי חודש בחודשו) 

אבל שני אלה הם מוצרים למתקדמים. קודם כל את צריכה את השלישיה הבסיסית.

  • מה רשימת המוצרים שלך בעסק? על מה אנשים משלמים לך? 

יש לך כאן טבלה לדוגמה עם סכומים צנועים בהחלט, אבל כאלה שמתווים דרך ומבהירים כמה נכנס בחודש וכמה יחידות צריך למכור כדי שזה יקרה, ואז גם ברור לי אם עמדתי ביעד או לא עמדתי. ואם נכנס או לא נכנס מספיק כסף החודש – איזה מוצר אחראי על כך. 

הנה טבלה לדוגמה, עם מספרים סולידיים לגמרי שכל עסק יכול למכור בהם: 

המוצר/השירות

מחיר יחידה/שעה

כמה נמכר בחודש

כמה נמכר בשנה

מוצר א

30 ש”ח

30 * 50 = 1,500

1,500 * 12 = 18,000

מוצר ב

250 ש”ח

250 * 10 = 2,500

2,500 * 12 = 30,000

מוצר ג

1,400 ש”ח

1,400 * 2 = 2,800

2,800 * 12 = 33,600

סך הכל הכנסות

6,800 ש”ח

81,600 ש”ח

בואי כתבי את המוצרים שלך ורשמי גם כמה משלמים לך על כל אחד מהם:

המוצר/השירות

מחיר יחידה/שעה

כמה נמכר בחודש

כמה נמכר בשנה

 

______ ש”ח

___ * ___ = ______  

______ * 12 = ______  

 

______ ש”ח

___ * ___ = ______ 

______ * 12 = ______  

 

______ ש”ח

___ * ___ = ______ 

______ * 12 = ______  

סך הכל הכנסות

____________ ש”ח

____________ ש”ח 

  • יש לך מוצרים מתומחרים? נהדר. בפרקים הבאים נראה מה תעשי כדי למכור אותם. 

די ברור שאסור להעתיק, נכון? תהיי הוגנת ואל תשמרי לך עותק מצולם בצד.

לא לעצמך ולא למשפחה או חברות או שכנות או כל יצור אנושי אחר. 

אם את בליגת האלופות – קראי להנאתך, ואת גם מוזמנת לשאול בפורום לגבי היישום אצלך בעסק. 

ברגע שמפסיקים את המינוי – אין רשות להשתמש. 

בעזר השם אעדכן כשהספר יודפס ואפשר יהיה לקבל אותו במשלוח הביתה.