- קביעת הנישה היא חלק מפיתוח האסטרטגיה שלך: את בנישת המתנות או בנישת עזרי הלימוד? את בנישת הזוגיות או בנישת ההתפתחות האישית לנשים? את בנישת מוצרי היסוד או בנישת המותרות?
קביעת הנישה שלך היא כמו סימן החץ הנעוץ במפה שאומר לך ‘את נמצאת כאן’.
הנה כמה שלבים שיעזרו לך לזהות את הנישה עבור ההצעה שלך:
- הגדירי את המוצר או השירות שלך: נסחי לעצמך, בשביל עצמך, מה המוצר או השירות שלך עושה, מה התכונות בהשוואה למוצר או שירות מתחרה ואיך זה פותר בעיה או ממלא צורך של לקוחות. רצוי להקליט את עצמך ולהקשיב להקלטה, ואז להקליד אותה על קובץ או לרשום אותה על דף. את כבר תראי איך את משפרת את ההגדרה מעצם המאמץ להגדיר את זה בעל פה ואז לשייף את זה בכתב.
עדיין קשה?
את יכולה לבקש מקרובת משפחה או מחברה שיקשיבו לך ויעזרו לך לנסח.
בלי סופרלטיבים, בבקשה. תהיי קונקרטית: לא מפת השולחן היפהפייה בתבל, אלא מפת שולחן משובחת בדוגמאות יפהפיות בסגנון מודרני, שגם דוחה כתמים, כדי שלא תצטרכי לכבס את המפה כל שבוע. ככה המפה תיראה חדשה לאורך זמן. - זהי את קהל היעד שלך: הלקוחות האידיאליים שלך הם גברים, נשים, נוער או זוגות? ילדים לא נחשבים, כי המבוגרים שסביבם קונים להם. האם הלקוחות האלה הם פרטיים שקונים לצריכה אישית שלהם או שיש להם עסק ומה שקנו אצלך אמור לאפשר לעסק לתפקד טוב יותר? ולמה הם קונים ממך?
בהמשך תוכלי לקרוא על זה עוד קצת, בשלב של גיבוש ההצעה.
שימי לב שזיהוי מדויק של קהל היעד מצמצם את הנישה שלך. אם זה הופך את הקהל שלך לנישה של חמישים אנשים – יתכן שזאת בעיה, אלא אם את מוכרת רכיבים למתקיני שדות סולאריים, ואז לא נורא שיש לך קהל יעד קטן. ברוב הפעמים, צמצום קהל היעד שלך הוא דבר טוב. במקום להתעסק עם בלבולי ראש של אלף אנשים, תתני שירות או תמכרי מוצרים לשלוש מאות חבר’ה שרוצים לקנות ממך.
- ערכי מחקר שוק: המילים המפוצצות האלה מדברות על היכרות לא על סמך תחושות בטן אלא על סמך נתונים והוכחות שאי אפשר להפריך. המתחרים מפרסמים משהו בעיתונות המודפסת כבר חצי שנה ברצף? הם רווחיים. תאמיני לי. אין מצב שבן אדם נורמלי מפרסם הצעות במשך חצי שנה ברצף ורק מפסיד מזה, אבל כדי שתדעי אם גם לא שווה לפרסם שם, צריך להיות ברור לך כמה אנשים קונים, איפה ואיך.
ואם את שואלת אותי – המחקר הכי טוב הוא להציע לאנשים לקנות במגוון צורות, סגנונות וערוצי הפצה. אם פרסמת במקומון א’ ובקו תוכן טלפוני ב’ וברשימת תפוצה ג’ ובכנס ד’ – יש לך אפשרות להשוות בין הוכחות ונתונים הרבה יותר מכל מחקר, אמין ויסודי ככל שיהיה. אבל עד שתתנסי על בשרך – את בהחלט יכולה להתייעץ עם קולגות מפרגנות ועם כאלה שמבינים בתחום.
- נתחי משוב מלקוחות: בהמשך ישיר לסעיף הקודם, איסוף משוב מלקוחות פוטנציאליים יכול לעזור מעט, משוב מלקוחות שכבר שילמו לך, ולו משהו, עוזר הרבה יותר. סקרים, ראיונות או קבוצות מיקוד הם דברים נחמדים שיכולים לספק תובנות לגבי צרכים והעדפות ואיך הם ממקמים אותך ביחס למתחרים.
אגב, מה שעוזר זה לדבר עם הלקוחות פנים אל פנים או בשיחות טלפון. יש כאלה שגם התכתבות במייל תעזור להם.
- הערכת פערי שוק: שוב ברחתי למילים גבוהות, אבל בסך הכל חשוב לי לומר לך פה שאת רוצה לחפש דברים שנופלים בין הכיסאות אצל אחרים, ואצלך הם מקבלים מענה. או תחומים יתומים או דלילים או השפתרונות הקיימים אינם עונים על צורכי הלקוחות בצורה מספקת.
למשל, אני זיהיתי שאין ספרי עסקים חרדיים. אין חומר נקי על שיווק שאישה חרדית יכולה פשוט לפתוח, לקרוא ולדעת. בדיוק לכן כתבתי את הספרים שלי במשך לא מעט ימים ושבועות של תכנון וכתיבה.
פערי שוק יכולים להצביע על נישות פוטנציאליות שבהן המוצר או השירות שלך יכולים לשגשג. ואם שמת את האצבע על צורך בוער של הקהל – בעזר השם זה יכול להזניק את העסק שלך הרבה וחזק. - המומחיות והמשאבים שלך: זה סעיף קצת קשה… תגידי, איך המומחיות שלך מול אחרות בתחום? איך המשאבים שעומדים לרשותך? אבא שלך יכול לממן לך השקעות לטווח ארוך או שאח שלך מעצב לך את המודעות לקמפיינים? ומה עם היכולות שלך? את כרגע עמוסה רגשית או משפחתית או פנויה להשקיע בעסק כמה שצריך?
לא תמיד ההשוואה היא לטובתך בכל התחומים, אבל רצוי שתהיה לטובתך לפחות בחלקם. אם בכל הפרמטרים שווה ומשתלם יותר לפנות למתחרים שלך – זו בעיה…
היתה לי לקוחה שסיפרה לי שבעבר עסקה בעיצוב גרפי ושינתה לתחום אחר, ובדיעבד היא יכולה לקבוע שהיתה גרפיקאית בינונית. גם אם לא נעים להגיע למסקנות כאלה, אין טעם להיאבק בטחנות רוח אם אין לך שום יתרון שיגרום ללקוחות לבוא אליך.
גם מי שהכי גרוע בתחומו יכול לפחות להיות הכי זול…
זכור לי שבשעתו שמעתי מישהו מספר שהוא הזמין קבלן לבניית הדירה שלו למרות ששמע דשי”ם מחרידים כמה שהעבודה שלו דפוקה, אבל רק כשהוא נתקע עם חלונות שעברו מצד לצד דרך קיר שהיה תקוע באמצע, וכשמצא את צינור הביוב עובר באמצע חדר הילדים (עם עמוד שעוטף אותו…) הבין כמה באמת המחיר הזול היה בגלל העבודה הגרועה.
תהיי זולה או יקרה, פושטית או סטייליסטית, להמון העם או לנישה מצומצמת, העיקר שיהיה ברור לך מה המיצוב שלך ואיפה את ממוקמת. - שפרי את המיקום שלך: בהתבסס על התובנות שהשגת בשלבים הקודמים, שפרי את מה שיש לך כדי להתמקד בנישה ספציפית. אז גם יהיה לך הרבה יותר קל לשכנע לקנות ממך, כי פתאום תדברי אך ורק על הצרכים והשאיפות שרלוונטיים ליצורים האנושיים בנישה שבחרת.
- מעקב, בקרה והתאמה: ת’אמת? מעקב רציף אחר פניות וקניות ותיעוד שלהן זה לא ממש כיף. אפילו אני עושה את זה רק כי אני חייבת ולא כי זו השאיפה שלי בחיים, ובכל זאת – תעשי את זה, בבקשה. שימי לב למשוב מהלקוחות שלך, שימי לב למה שהמתחרים עושים – בלי להשתגע ובלי לרגל אחריהם, כן? אבל כן להיות ערנית שאת מציעה ל פ ח ו ת מה שהם מציעים. רצוי שתציעי יותר. יותר מפתה, יותר הרבה, יותר פעמים, יותר זמן. תהיי פתוחה לשינויים והתאמות בעקבות מסקנות המעקב והבקרה האלה.
לשמחתנו, החיים לא משעממים. הם בעלי דינמיקה משתנה ויש הזדמנויות שצצות. נצלי אותן.
נשמי עמוק: זיהוי הנישה המתאימה למוצר או לשירות שלך הוא תהליך ולא פעולה. זה עשוי לדרוש ניסויים, חידוד והתאמה לאורך זמן. הבגד שאהבת מאוד לפני חמש שנים הוא לא בהכרח סגנון הבגד שתלבשי בעוד שנתיים, נכון? וגם התכשיטים מלפני עשרים שנה – לא בטוח שיהיה לטעמך נכון לעכשיו.
עסק הוא דבר חי. הוא גדל ומתפתח או נובל וגוסס. תעזרי לו בבקשה לצמוח ולהתקדם בזה שכל הזמן תחיי בו חלקים, תדשני, תשקי, תטפחי ותפתחי. כן. זה חלק בלתי נפרד מחייך ברגע שאת עצמאית. רק שכירים יכולים לאפשר לעצמך לא להתפתח, וגם זה רק עד לפיטורין או עד שהמעסיק יכריח אותם להתקדם… אנחנו בעולם המעשה. תנשמי עמוק, תצברי כוחות כמה שצריך איפה שצריך, ותמשיכי לבחון את השטח ולתת את המקסימום שאת יכולה לתת ללקוחות.
בעזר השם, אחרי מאה ועשרים, כשישאלו אותך ‘נשאת ונתת באמונה?’ – שיהיה לך מה לעשות בלי להתבייש.